Geoblog.pl    surykatki    Podróże    Rumunia 2005    Cetatile Ponorului

Cetatile Ponorului

Rumunia
Rumunia, Cetatile Ponorului

Płaskowyż Padis, to miejsce, gdzie podziwiać można również i podziemne formy krasu. Obok awenów, które widzieliśmy wcześniej, bardziej znanymi i bardziej popularnymi formami krasu podziemnego są jaskinie.
Jaskiń w tej okolicy jest naprawdę sporo, nie wiem czy istnieje coś w rodzaju inwentarza jaskiń na płaskowyżu Padisz i nie wiem ile liczbowo tych jaskiń tam jest, ale wiem, że do wnętrza ziemi można schodzić w tym rejonie co parędziesiąt metrów. Jest tylko jeden minus - podziwianie wnętrza jaskiń w tym rejonie jest zarezerwowane wyłącznie dla wytrawnych grotołazów, wyposażonych w minimum sprzętu. Wejścia do jaskiń bronią bowiem pilnie żywioły natury - albo przepływa przez jaskinię bystry potok, albo jest ona po prostu zalana, bądź oblodzona. Większość jaskiń zwiedziliśmy zatem tylko, że tak powiem od zewnątrz... Co rzuca się od razu w oczy, to brak szaty naciekowej. Świadczy to przede wszystkim o młodym wieku tych jaskiń…

Cetatile Ponorului (czetacile ponoruluj) nie bez pardonu tłumaczone jako Twierdza Ponoru, bądź Pałacowy Ponor – jedno z bardziej chyba urokliwych miejsc i jesteśmy przekonani że wędrowiec zdaje się być całkowicie owładnięty pięknem tego miejsca. Pośród wapiennych skał, znajduje się najwyższy w Europie portal jaskiniowy (74 m) – dla skali (na poniższym zdjęciu) stare świerki rosnące na półce w połowie otworu!! Do podnóża jaskini schodzimy ubezpieczoną drogą prowadzącą przez skalny próg.
Bardzo ciekawą rzeczą jest fakt, że mimo tego 74 m wejścia – do wnętrza jaskini wchodzi się zaciskiem pomiędzy wantami, który często, podczas wysokich stanów wody jest całkowicie zalany! Wkraczamy do niesamowicie wysokiej jaskini, której wysokość dochodzi do 100 m. Przejście jaskini skutecznie utrudnia rwący potok – ten sam którego ponor i wywierzysko wcześniej oglądaliśmy na Polanie Ponor. Niejednokrotnie jesteśmy zmuszeni przekraczać rwący potok w wodzie po kostki Jak wygląda wywierzysko i ponor – to wiemy… ale jak nazwać wywierzysko w jaskini, które wbija niczym woda z przerwanej rury wodociągowej?? – osobiście nie mam pojęcia :-/
Jaskinia ciągnie się na długości kilkuset metrów a jej wysokość w niektórych miejscach dochodzi do 100 m! Po niespełna dwóch godzinach podziemnych zmagań opuszczamy jaskinie stromym podejściem wyprowadzającym nas do urokliwej dolinki krasowej.