Geoblog.pl    surykatki    Podróże    Rumunia 2005    Pestera Ghetarul Focul Viu (Jaskinia Lodowa Żywego Ognia)
2005

Pestera Ghetarul Focul Viu (Jaskinia Lodowa Żywego Ognia)

Rumunia
Rumunia, Pestera Ghetarul Focul Viu (Jaskinia Lodowa Żywego Ognia)

Nietypową osobliwością płaskowyżu Padis są jaskinie lodowe, czyli jaskinie, w których przez cały rok utrzymuje się śnieg, a lód tworzy formy typowe dla form naciekowych powstających w wapiennych jaskiniach. Jedną z ciekawszych jaskiń lodowych jest Pestera Ghetarul Focul Viu (Jaskinia Lodowa Żywego Ognia). Po drewnianych schodkach schodzi się do otworu jaskini. Od 2002 roku wejście do jaskini jest zagrodzone drewnianą barierką i nie można podchodzić do tafli lodu. Jednakże ograniczenie to nie utrudnia podziwiania jaskini. Pesztera Ghetarul Focul Viu została określona jako swoisty fenomen piękna, polegający na iluzji wywołanej przez iście mistyczne żywioły. Na znajdujący się na dnie jaskini lód przez otwór w stropie wpadają promienie słońca, tworząc szczególnie w południe niezapomniane efekty. Niestety my byliśmy w jaskini późnym popołudniem więc efektów tych nie mieliśmy okazji podziwiać, dodatkowo mokre ubrania zalegające na Nas po całodniowych opadach deszczu zdawały się przymarzać do ciała więc czym prędzej opuściliśmy krainę lodu.

Pewnie każdemu nasuwa się pytanie: jak to możliwe aby śnieg utrzymywał się przez cały rok w tak ciepłym rejonie jak zachodnia Rumunia? Wszystkie z tych jaskiń mają zbliżoną budowę: albo są to poziome korytarze rozwinięte na dnie awenów (kominów krasowych) bądź też są to ślepe jaskinie o dużym nachyleniu. Utrzymująca się stale niska temperatura uniemożliwiająca topnienie lodu utrzymuje się właśnie dzięki otworowi, który sprawia wrażenie jakby był ulokowany w sklepieniu. Tak wysoko ulokowany otwór jaskiniowy umożliwia wnikanie zimnemego, bardzo ciężkiego powietrza do wnętrza, gdzie w wyniku braku wentylacji nie ma możliwości wymiany. Czyli głównymi przyczynami utrzymywania się lodu jest brak wentylacji oraz korzystna lokalizacja otworu wejściowego.