Geoblog.pl    surykatki    Podróże    Rumunia 2005    Tym razem zaczynamy od Lwowa...
2005

Tym razem zaczynamy od Lwowa...

Ukraina
Ukraina, Lwów

...gdzie w drodze powrotnej z Krymu spotykamy się z resztą ekipy i obieramy nowy kierunek: Rumunia!!!
Z Lwowa w kierunku południowym zmierzamy pociągiem. Obszczyj relacji Lwów – Vilok, przejeżdża przez przełęcz Użocką w Bieszczadach (Karpaty Wschodnie), na obszarze Ukrainy, u południowo-wschodniego krańca Polski. Wysokość 853 m n.p.m. (niektóre ukraińskie źródła podają 889 m n.p.m.).
Przełęcz Użocka oddziela Bieszczady Zachodnie od Wschodnich. Po północnej stronie przełęczy znajdują się źródła Sanu, a po południowej – Użu. Od strony północnej podejście na przełęcz jest (względnie) łagodne, natomiast od strony południowej zbocza stromo opadają w dolinę Użu. Droga i linia kolejowa schodzą w dolinę ostrymi serpentynami. Linia kolejowa pokonuje cały szereg wiaduktów i tuneli. Z przełęczy rozpościera się panorama polskich i ukraińskich Bieszczadów.
Przez Przełęcz Użocką przebiega mało uczęszczana droga regionalna R39 ze Lwowa przez Użok do Użhorodu. W 1872 władze Austro-Węgier przeprowadziły przez przełęcz strategiczną linię kolejową łączącą wschodnią Galicję z Budapesztem. Jest to do dziś jedna z najpiękniej położonych linii kolejowych w Karpatach.